Pages - Menu

Wednesday, December 10, 2008

Rempit 2

Aku benar-benar terganggu dengan perangai mat rempit kat rumah aku. Rumah jiran aku jadi 'port' untuk mat rempit tu berlabuh. Siang malam, pagi petang mereka berlabuh kat situ. Peliknya perangai. Tuan rumah tu pula macam suka saja. Maka bertambah 'lemak' geng rempit tu.Rambut pula ada macam-macam warna. Perang macam bulu jagung, macam mat salleh ler.. Bercakap dengan nada suara yang kuat dan kasar. Lepak memanjang sambil hisap rokok. Main dam dan congkak. Riuh-rendah..macam market.Nampak awek lalu mula ler jerit-jerit sambil siul-siul.Perkara yang paling menyakitkan hati ialah apabila motor dihidupkan. Pedal minyak dikoyak sepuas-puasnya. Bunyi ekzos hanya Allah yang tahu. Membingitkan telinga. Kurang sabar, dah lama kena...Bawa motor pula macam setan terbang. Lap kiri, lap kanan lepas tu angkat tayar depan..Tak perduli orang langsung.Selekoh depan rumah aku yang seperti 'S' tu macam tempat untuk dia orang melepaskan geram. Buka minyak kuat-kuat dan pecut..tak perduli siapa yang lalu dan siapa yang nak kena langgar.

Anehnya..semua orang nampak. JKKK pun nampak.Tok imam dan tok usataz pun tahu. Mak bapa mat rempit ni lagi ler tahu. Tapi tak der sesiapa pun yang tegur dan larang. Balai polis pun tak jauh. Hasilnya, kelakuan mereka ni bertambah teruk.

Aku pula dah tak boleh tegur. Darah aku akan naik. Aku takut nanti jadi cerita lain pula. Sebelum perkara yang lebih teruk terjadi , lebih baik aku diamkan saja. Aku hanya mampu berdoa kat Allah supaya mat rempit tu dipatahkan kaki atau tangan. Lebih teruk biar 'dipadamkan' Allah dari muka bumi ni. Menyemak dunia jer..

Bukan aku nak cakap besar atau nak menunjuk. Tetapi itulah kenyataannya.Doa aku sebelum ni pernah juga makbul.Dah ada dua tiga mat rempit yang patah kaki tangan dan ada yang dah tiga suku nyawa.Sekarang ni pun ada seekor mat rempit yang berantai besar macam rantai anjing tu yang patah kaki dan masih belum sembuh lagi. Tapi puak mat rempit ni tak pernah ambil iktibar atas apa yang berlaku.Tak serik-serik gak.

Doa orang yang teraniya memang makbul.Ada hadis nabi tentang perkara ni. Ganggu dan menyusahkan jiran adalah perkara yang dilarang dalam agama. Mungkin, hukuman dan balasan dari Allah sajalah jalan yang terbaik untuk golongan seperti itu. So, aku kena bersabar dan tunggu...tunggu pertolongan dari Allah SWT.

No comments: