Pages - Menu

Monday, December 8, 2008

Hari Raya Korban

Hari raya korban tahun 2008 ini menyebabkan empat ekor kambing terkorban di rumah emak bapa aku. Kesian gak tengok kambing-kambing tu. Tapi aku tak sempat nak ambil gambar semasa kambing-kambing tu disembelih. Tragik gak kalau dapat ambik gambar pisau sedang memotong leher dan darah memancut dari leher kambing tu..

Ni sekor kambing yang telah siap disembelih. Tunggu untuk dilapah pula..

Mula lapah pada bahagian tengkok dulu, kemudian turun ke bahagian bawah...

Kawan ni pula balik dari Glasgow cuma untuk lapah kambing seekor ni. Di sana mana boleh buat macam ni. Bukan aper,..saja nak lepas gian..


Kulit kambing tu ditarik ke bawah sedikit demi sedikit.

Ni ler team lapah kambing-kambing yang telah disembelih. Setiap tahun ni ler kerja dia orang.Aku lak hanya mampu ambil gambar jer ler sebab aku tak tahan dengan kambing, daging dan darah. Paling aku tak tahan , semasa perut kambing ni diburaikan..Sorry le.. teruskan kerja tu.


Setelah dilapah, kambing tu diproses..cuci ler..buang segala yang patut dibuang dan dibasuh..kemudian dipotong jadi kecil-kecil..

Ni pula sedang bakar kepala kambing..selepas dibakar, kepala tu dibersihkan dan dibuat kari kepala kambing. Best woo..bagi orang yang makan ler. Dulu-dulu aku makan tapi sekarang dah tak boleh dah. Kalau makan juga, siap ler..

Para cucu perempuan pula kena basuh daging yang telah siap disiang...

Team menantu pula sediakan bahan untuk masakan kambing yang dah disembelih. Buat kerja atas 'dangau'..Ada ler nostalgia zaman dulu-dulu.. Tok wan saja buat dangau tepi rumah untuk ingat kembali nostalgia lama..

Kawah dan rempah dah ready...kacau kawah tu wahai cucuku..

Ni kerja tukang masak pulak..masak ler..tunggu apa lagi..takkan nak tunggu hujan turun kot..Perut pun dah berbunyi ni..Tapi aku ni tukang sibuk jer..sebab aku mana boleh makan daging kambing..


Malam tu ada buat bakar satay pulak..tapi ni kat rumah kakak ipar aku le..Untuk sedar-mara jer.Makan satay tu perlahan-lahan mak cik oii..jangan sampai tercucuk lubang hidung dah ler..

Tak larat dah nak makan..so..sembang-sembang jer le..Mamat ni lak asyik sms awek jer. Nak makan dah tak mampu.


Satay ni aku punya..Tak leh nak makan dah walaupun satay ni kira kategori sedap..kolestrol tinggi..dijamin boleh masuk ward..he,he..Depa kata,"makan, makan ..tak pa aih..bukannya banyak..makan sikit saja..".


Tengok tu..yang berdiri tu..3 kali dah tambah...Ni la nikmat hidup..masih boleh makan lagi..Makan brother makan..balik sat gi kita makan ubat...silap-silap aku pi tengok engkau kat ward...

Aku yang tidak mampu untuk makan sebanyak orang lain sebab perut aku kecil. Jaga badan ler..atau satu daripada nikmat hidupku telah ditarik balik..jadi,aku hanya makan untuk hidup bukannya hidup untuk makan.


No comments: