Pages - Menu

Monday, April 23, 2012

Telaga Nenas

Telaga Nenas...nun jauh di tebing Sungai Dinding. Mungkin lebih 24 km jauhnya dari pekan Ayer Tawar, Perak. Jika nak ke sana terpaksa menempuh jalan Ladang Cashwood yang dipenuhi dengan pokok koko dan kelapa serta getah. Nak sampai ke sini ..jenuh aku bertanya kat orang yang ditemui. 

Mula bertanya sejak dari Beruas..Depa kata kena pergi kat Ayer Tawar..Tanya kat Ayer Tawar..depa kata pi Cashwood dekat dengan ladang Harcroft..jalan ke Pantai Remis..Belok ke jalan ke Pantai Remis..selepas  Kg Merbau, nampak papan tanda Ladang Cashwood. Ada jalan ladang..tidak bertar..lain macam saja. Hati aku dah kurang seronok..Jauh juga dari simpang jalan masuk Ladang Cashwood ke Telaga Nenas..


Aku pernah hadir di sini...kira-kira 22 tahun yang lalu untuk memulakan karierku..
Aku, Jid, Yatin & Chon...di sinilah kami mula dipostingkan..


Zaman tu.. boleh dibayangkan  ... 22 tahun yang lalu.. jalan ke sini hanya jalan tanah tanpa tar..becaknya di musim hujan hanya Allah yang tahu..berdebunya di musim kemarau..aku dengan Jid..tunggang Honda kapcai setiap hari dari pekan Ayer Tawar ke Telaga Nenas..mencabar..memang mencabar..jika musim hujan..kami akan basah..jalan becak dan licin..berselut...kini semua tu dah jadi kenangan dalam hidupku..


Sungai Dinding.. lebih tepat mungkin hulu Sungai Dinding..Di sini aku dan kawan-kawan diajar kenal kepah, lokan, siput sudu,belitung, udang harimau , ketam , sembilang dan entah apa lagi yang telah aku lupa namanya. Di sini..setiap hari boleh makan udang besar..ketam..sembilang..waktu tu harga barangan tu masih murah..di sini juga ada banyak kolam ternakan udang harimau..ada juga ternakan ikan sangkar..kiranya makanan laut cukup mewah di sini..


 Masih aku ingat..En Shamim membawa aku dan rakan-rakan menyusuri hulu Sungai Dinding dengan sampan berenjin sangkutnya sehingga sampai ke tempat yang cukup cetek...untuk menyelam mencari kepah dan lokan.

Masa tu bimbang juga menyelam kat hulu Sungai Dinding ni..tebing sungai ni di penuhi pokok bakau. Depa kata kat tebing sungai ni ada buaya. Takut juga..mana tau..buat nya buaya tu muncul  kat situ...tapi aku tengok orang lain ok saja...



Kepah ni..nak ambil pun ada caranya. Tempat kepah ni  bersembunyi adalah di dasar sungai..Air sungai ketika tu mungkin paras dada @dagu kot..jadi kita perlu selam jika kita ni jenis ayam katik ..tetapi jika kita jenis galah..boleh la gagau dengan tangan. Dapat kepah terus kocak sampai bersih..lontar masuk sampan..sedar-sedah dah separuh sampan. Balik rumah..rebus saja ..sedappp


 Semasa aku mula tiba di sini...jeti ni belum dibina lagi..Hampir lima tahun kemudian..dah dekat nak tukar balik kampung, barulah jeti ni dibina oleh TLDM. Apabila aku dan rakan-rakan nak bertukar balik kampung, Telaga Nenas  ni dapat jeti yang elok dan jalan tar mini.
Terima kasih kepada semua penduduk Telaga Nenas..Tok Sidang, En Shamim Taib, Jamilah, Pak Husin suami isteri..Mr Sanggapa & Achi..tq..tq..

4 comments:

sem poi said...

Tempat yg cantik

sem poi said...

Saya juga pernah di sini 1 tahun

sem poi said...

Maaf 10 tahun bukan 1 tahin

sem poi said...

Pernah duduk rumah bekas sanggapa duduk selama 3 tahun bersama isteri tercinta dikurnia seorang putera yg diasuh oleh opah hizan