Pages - Menu

Sunday, December 7, 2008

Kawad Cam

Satu petang tahun 1988, aku ditahan polis kat balai polis SP yang lama di tengah pekan. Elok jer melintasi gate keretapi, dua orang polis kat pintu masuk balai tu tahan aku dan moto aku. Ada satu lagi mamat kena tahan gak. Mamat tu bawa pisau lipat. Polis tu kata,"Aaah, ni bawa pisau salah ni.." Mamat tu kata dia berniaga buah .Sebab tu bawa pisau.Polis tu minta lesen, kad pengenalan dan periksa cukai jalan. Semua 'clear'. Ingat boleh'blah' ler tapi tak leh juga. "Tunggu sat", kata polis tu. Dia minta tolong kami berdua jadi orang untuk kawad cam sekejap. Nak kata apa lagi, terpaksa ler setuju walaupun dalam hati tak begitu setuju. Kejap lagi wayang dah nak mula. Cerita yang aku minat pula tu.

Kami dibawa masuk ke dalam satu bilik khas dalam balai polis tu. Ada ler lima atau enam orang lelaki dalam bilik tu. Semua kena berbaris tepi dinding mengadap ke depan. Polis bawa masuk seorang gadis remaja. Dia tengok seorang demi seorang.Minah ni perhati kami semacam jer.Ada kot lima minit.Selepas tu minah tu cakap-cakap sesuatu dengan anggota polis tu. Entah apa aku pun tak tahu. Aku dan mamat buah tu dibenarkan keluar. Lega rasanya. Tadi takut gak aku. Dibuatnya budak tu tunjuk kat aku, mesti haru punya kes. Sedangkan aku tak tau apa ke hal nyer. Mujur wayang tu belum mula... kalau tidak melepas leer aku...

No comments: