Pages - Menu

Monday, September 7, 2009

Stesen Keretapi Arau

Inilah rupa stesen keretapi Arau. Semenjak zaman aku bebudak sampailah sekarang, kepala aku pun dah mula beruban tetapi stesen keretapi ni masih lagi begini rupa.Tiada perubahan langsung...buruk dan usang.Dengan longkangnya yang entah apa-apa...Tiada imej korporat langsung..


Keretapi dah sampai..dari Padang Besar menuju ke Kuala Lumpur. Penumpang terpaksa berlari-lari mengejar gerabak kelas ekonomi yang terletak jauh ke hadapan. Kelas ekonomi murah jer..RM24.00 untuk ke Kuala Lumpur tetapi gerabaknya dekat dengan kepala keretapi tu...bising laa..

Di atas gerabak kelihatan jejantas yang menghubungkan Kampung Titi Besi dengan pekan Arau. Dahulu..semasa tiada jejantas ni , penduduk Kg Titi Besi melintas landasan keretapi ikut suka hati saja. Nasib ler..tiada keretapi selamat..jika tidak..bahaya ditempuh juga. Banyak juga nyawa yang melayang melintas landasan keretapi tu.Sekarang ni dah ada jejantas tu kira selamat la.Tu pun jika lintas ikut jejantas..jika tidak..

Keretapi tu terpaksa undur ke belakang pula setelah ambil penumpang sebab nak tukar landasan. Landasan tadi terpaksa dikosongkan untuk keretapi dari Butterworth yang hampir tiba. Macam main pula..sekejap ke depan..sekejap ke belakang..Ceh,ceh,ceh..pooot...poooooot!!

No comments: