Pages - Menu

Sunday, September 13, 2009

Buluh..

Pokok buluh ni merupakan sejenis buluh yang sengaja ditanam oleh bapaku di belakang rumah untuk diambil rebungnya.Jika tidak ditanam maka pokok buluh ni semakin mengalami kepupusan kerana kebanyakan manusia tidak suka dengan pokok buluh. Hal ini mungkin kerana keadaan pokok buluh yang kelihatan semak . Keadaan semak-samun boleh mengundang makhluk seperti ular berbisa..tedung senduk dan sebagainya. Tetapi bapaku tanam pokok ni untuk mengambil rebungnya yang agak berbeza daripada spesies buluh yang lain.Rasa rebung ni lebih manis berbanding buluh biasa.

Keadaan setempat yang sentiasa berhujan mempercepatkan pertumbuhana pokok buluh walau pun baru ditebas dan dibersihkan.Pokok buluh ni mudah tumbuh dan membiak.Daun-daunnya terutama pada bahagian perdu menjadikan pokok buluh ni semak sekali jika tidak dijaga dengan betul.Ditambah pula dengan dedaun kering yang gugur di sekitar rumpun buluh ni. Jika silap urus, sang tedung senduk boleh bersarang dalam dedaunnya yang kering tu..

Jadi, pagi hari minggu ni aku nak habiskan sikit masa untuk bersihkan pokok buluh ni. Tebas sikit dan trim bahagian yang perlu di buang. Setelah ditebas dengan menggunakan parang, cerah sikit bahagian yang tadi nampak semak tu.

Setelah dibuang bahagian yang semak tadi, barulah nampak kat perdu buluh ni akan rebungnya. Rebung ni perlu dikorek untuk mengeluarkannya tapi hari ni aku tak mahu makan rebung ni.Jadi rebung ni perlu dimusnahkan supaya tiada batang buluh yang baru tumbuh. Jika tidak bertambah semak ler jadinya..

Tu dia..dah cerah sikit. Taklah sesemak seperti tadi..


Setelah berpenat lelah di bulan puasa ni..cerah dah perdu buluh ni.Aku cuma perlu biarkan daun buluh ni kering. Selepas tu aku nak bakar dedaun yang kering tu supaya tak jadi sarang makhluk lain.

Aku perlu berhenti setakat ni dulu...bulan puasa ni..nanti puasa aku melayang entah ke mana. Ni pun kira dahaga dah..Sudah ler dahaga..miang buluh ni..rehat dulu , kemudian aku nak mandi dan rehat..Puasa ..puasa..

No comments: