Pages - Menu

Thursday, January 29, 2009

Rempiiit lagii

Kelmarin aku ternampak salah seorang budak yang suka merempit kat selekoh tepi rumah aku. Tapi kali ni budak tu tak lagi merempit dengan motor kapcai. Kali ni aku nampak dia naik kerusi roda yang ditolak oleh salah seorang rakannya. Tangan kirinya berbalut dengan kain putih. Dia duduk sambil mulutnya membalas kata-kata beberapa orang kawan rempitnya.


Padan muka, baru hang tau langit tu tinggi atau rendah. Awat tak mampus, kan bagus. Tak la menyemak dunia ni. Tapi semua tu sumpah-seranah aku dalam hati saja. Rupanya doa orang yang tak suka dengan sikap mat rempit ni makbul juga. Allah dah mula tunjuk. Sebelum ni, aku pernah tulis tentang perangai mat rempit kat sebelah rumah aku dalam blog ni.

Aku tak la pergi tengok dengan lebih dekat. Nanti ada rasa bangga pula mat rempit tu. Tapi aku percaya, mat rempit tu mesti patah kaki. Kalau tidak, tak ler kena bergerak dengan kerusi roda. Yang pasti, dia tak boleh berjalan dan tangannya sebelah kiri tu berbalut. Mesti teruk juga kemalangan yang menimpa dirinya.

Moga kemalangan yang menimpa tu akan jadi pengajaran yang berguna buat mat rempit tu . Harap tu berubah ler jadi manusia yang berguna sikit. Ada nilai kemanusiaan. Tapi kalau tak berubah juga, tunggu jer bala yang lebih besar dari Allah Taala.

No comments: