Pages - Menu

Monday, January 26, 2009

Kena hijack laa..

Kawan aku bawa laptop kat aku. Dia minta aku tolong tengokkan laptop tu. Katanya entah pasal apa laptop dia ni jadi macam ni. Dok kerja bagi warning jer..Minta register ler..Dah tu selalu naik ralat pulak..Tolong baiki sat, katanya.. Tak leh guna laptop ni, payahlah nak mengajar.

Tu ler..masa aku bagi ingatan kat dia orang, sorang pun tak mahu dengar . Berlagak macam laptop tu harta sendiri. Buat macam-macam. Minta antar untuk servis pun tak mahu antar. Laptop tu harta kerajaan kawan-kawan oii.. Tolong lah jaga tapi semua buat tak heran..Tapi bila dah rosak, dah tak leh nak guna , kalut lah nak cari aku. Minta tolong itu ini..Cis, palat betul !

Bila aku tengok, laptop tu sebenarnya dah kena hijack dengan Antivirus 2009. Padan muka hang ..tapi kawan aku senyum jer. Dia tahu, kejap lagi aku akan cuba tolong dia walau pun mulut aku bising. Aku ni geram ja..aku bukannya dapat elaun PPSMI macam depa tapi kena buat kerja menyelamat ni bila geng PPSMI ni ada masalah.

Apa lagi.. Cuba uninstall la program jahat ni. Dah buang pun hidup lagi. Jahat betul.. Jebon punya program. Download program Malwarebyte's Anti Malware pula dan install. Lepas tu scan la. Dah dapat tangkap dan buangkan program tu. Bagus juga perisian percuma ni..


Restart semula laptop tu... Masih ada ralat juga tapi dah tak teruk macam mula-mula tadi. Jadi kena install System Mechanic pula. System Mechanic ni pun kira program yang bagus walaupun untuk percubaan selama 30 hari tapi kira ok ler sebab semua fungsinya boleh digunakan. Biar System mechanic scan laptop tu dan buat pembetulan registry . Tak lama kemudian...Restart dan laptop tu kira okey semula. Gitu la kira-kiranya penangan antivirus palsu ni. Untuk kawan aku ni, lain kali jaga-jaga ler dengan antivirus palsu ni. Zaman moden ada macam-macam cara nak jadi kaya..

No comments: