Pages - Menu

Sunday, January 11, 2009

RemoveWGA

Pc aku masalah pulak dah.. Kali ni Windows XP kena blok sebab ter"download" dan ter"install"update daripada Microsoft (KB905474). Akibatnya, pada skrin terpapar mesej "You may be a victim of software counterfeiting.This copy of Windows did not pass genuine Windows validation".Setelah beberapa kali mesej ni keluar , akhirnya Windows tak boleh beroperasi pula. Aku tak tahu nak buat macam mana untuk buang benda ni. Mujur komputer aku ni aku dah install dua Windows pada drive yang berbeza. Boleh gak aku guna Windows pada drive satu lagi sementara nak atasi masalah tu.


Langkah pertama , aku terpaksa setkan "automatik update" kepada "turn off automatic updates".Tak payah update le lagi senang. Menyusahkan saja. Lepas tu aku kena merayau dalam web untuk cari penyelesaiannya.

Rupa-rupanya penyelesaian tu dah ada. Download saja program RemoveWGA 1.2 dari laman http://www.softpedia.com/get/Tweak/Uninstallers/RemoveWGA.shtml. Terima kasih kepada penciptanya,Guillaume Kaddouch yang membantu golongan yang kurang mampu. Program ni kecil tapi besar faedahnya.

Setelah download program tu, aku cuba hidupkan Windows yang bermasalah tu. Ha..hidup pulak..Ini sudah baik, apa lagi. Teruslah install program RemoveWGA tu. Ok, berjaya juga. Jalankan program tu dan terus saja dibuangnya Microsoft (KB905474). Mudah jer...

Sekarang Windows Xp aku dah jalan macam biasa.. tapi aku tak berani dah nak hidupkan automatic update..Takut gak kena blok sekali lagi.

No comments: