Pages - Menu

Friday, February 20, 2009

Sibuk, Kalut & Lupa

Sejak akhir-akhir ini hidup aku menjadi begitu sibuk sekali. Kesibukan ini menjadikan aku begitu kalut. Kekalutan ini pula mengganggu minda dan jiwa aku. Kacau jadinya..Allah hanya beri 24 jam sehari untuk makhluknya.. Masa sebanyak itu sudah jadi tidak mencukupi untukku memenuhi tuntutan yang terlalu banyak untuk aku penuhi..

Semua kerja ada tarikh akhirnya...date line...semua nak kena buat tapi aku suntuk masa. Suntuk masa menyebabkan aku kurang rehat. Tanpa rehat yang cukup, tubuhku boleh jatuh sakit dan minda ku jadi lemah . Kadang kala minda aku tidak mampu untuk berfikir dengan betul.

Kacau...sungguh kacau. Ya Allah , tolong aku. Kesannya, aku mulai terasa. Malam semalam, terjadi satu perkara bodoh yang tidak sepatutnya aku lakukan. Setelah seharian berhempas pulas, petang itu aku perlu menghantar anakku ke pusat tuisyen. Jam 8.30 malam, tuisyen itu akan bermula.

Dalam kekalutan ,jam 8 malam itu aku segera menyarung kasutku. Dalam gelap aku pakai kasut tu. Cepat-cepat, nanti lewat pulak. Hidupkan enjin kereta dan terus pandu menuju ke Kangar. Dah sampai, aku turunkan anakku di Pusat Tuisyen IKIN.

Sementara menunggu anakku tamat tuisyen jam 10.30 malam nanti, isteriku ajak ke pasaraya untuk beli barangan yang diperlukan. Masuk pasaraya, aku rasa jalanku tidak berapa betul. Kasut ku terasa agak keras sebelah kiri. Aku merungut dalam hati, kenapa kasut ni keras sebelah..baru jer beli.

Jalan lagi dalam pasaraya tu..Rasa nak terjatuh pula..hish ..Kaki ni tak betul pula. Geram betul aku . Aku berhenti dan tunduk ke bawah tengok kakiku. Alamakkk..sapa tukar kasut aku lak? Kasutku berbeza...kaki kanan pakai kasut yang lain. Kaki kiri pula kasut lain....


Malu....aku sembunyi kat rak barang. Isteri aku datang dan tengok kaki aku. Dia tergelakkkk...sampai keluar air mata.Gelak dan terus gelak kat aku tak berhenti-henti...Aku kasi duit kat dia untuk beli barang. Aku pula terus belah keluar pasaraya tu.. Jalan terus...buat-buat tak tahu jer...macam tiada apa-apa pun. Cari kereta dan masuk duduk dalam kereta diam-diam. Tak berani nak keluar dah..Nanti orang nampak aku pakai kasut tak serupa..

Aduh , malunya aku. Mengapa aku jadi begini ???

No comments: