Pages - Menu

Sunday, February 15, 2009

Jom , tengok harimau pula..

Hari ni kita pergi tengok harimau pula. Ini harimau 'real' punya. Bukannya harimau kat tv atau harimau plastik.Sebab tu harimau dalam gambar ni nampak terpisah dengan oleh air.Ini ciri keselamatan , untuk elakkan harimau tu daripada menerkam keluar dari kurungannya.

Ikut penjaganya, harimau ini masih dalam kategori 'anak-anak'. Masih bebudak lagi. Ibu bapa dan nenek harimau ni ada dalam kurungan sangkar besi di sebelah belakang. Bersebelahan dengan bukit yang tinggi.

Walaupun masih anak-anak tapi kalau jumpa dalam hutan...naya ler. Memang besar dan menggerunkan. Melihat harimau sebenar dari jarak dekat memang menggerunkan.

Sebenarnya aku dan geng telah dibenarkan masuk ke bahagian belakang kurungan harimau ni. Bahagian sebenar harimau-harimau ini dikurung dalam sangkar besi yang terletak di antara tebing bukit yang tinggi. Di bahagian ini kami boleh tengok induk harimau yang asal. Induknya sudah tua. Dalam sangkar besi tu ada lagi beberapa ekor harimau yang lebih besar dari anak-anak harimau kat luar . Sama tinggi dengan lembu. Kukunya...kena sebelah kakinya pasti terbang muka aku.

Kami masuk ke kandang besi untuk tengok induk harimau tu ikut tepi pagar kat belakang harimau tu. Lelaki yang berbaju putih tu merupakan salah seorang jurulatih kat situ. Bahagian belakang tu adalah tebing bukit yang tinggi. Bahagian ni dipisahkan oleh pagar seperti pagar sekolah jer tetapi tinggi..

Bukan semua orang boleh masuk tengok harimau tu di bahagian belakang dalam sangkar besi tu. Cuma pelawat yang ada kebenaran khas saja boleh masuk. Kami diiringi oleh jurulatih harimau tu. Jurulatih tu pun ada tiga orang. Kami tidak dibenarkan ambil gambar di sini. Tak boleh rapat dengan sangkar besi atau buat pergerakan agresif. Takut harimau tu bertindak ganas. Cakap dengan suara kuat pun tak boleh...


Meremang bila tengok harimau tu dari jarak dekat. Hanya dipisahkan dengan palang-palang besi. Eish..kalau dibuatnya pecah sangkar tu, mati ler kami semua dibaham harimau empat lima ekor tu. Tak boleh nak lari sebab terkepung dengan dinding bukit yang tinggi dan pagar besi. Nak minta keluar , takut dikatakan pengecut. Rugi gak kalau keluar sebab bukan selalu boleh alami situasi macam ni.


Ada le kira-kira 30 minit kami tengok tok nenek anak-anak harimau tu kat sangkar besi di belakang kurungan harimau tu. Lega rasanya bila dah keluar...tapi pengalaman tu memang best. Kalau nak tengok harimau macam aku dan geng, pergi ler berkunjung ke Lost World of Tambun.
Buat surat, baru dapat akses istimewa...

Orang kata harimau tidak boleh panjat pokok..Tengok ni..harimau ni panjat pokok untuk ambil daging yang ditarik dengan tali ke atas pokok tu...Mudah saja harimau tu panjat..hanya dengan sekali terkam jer..terus panjat ke atas dan dapat daging tu.


Kalau dikejar harimau, janganlah cari jalan selamatkan diri dengan panjat pokok. Kenalah cari jalan lain untuk selamatkan diri..Harimau ni kan dari keluarga kucing..sama ja cuma saiz berbeza..

No comments: