Pages - Menu

Friday, February 13, 2009

Cameron Highland

Apabila berjalan maka luas pemandangan. Boleh ler tengok apa-apa yang patut...Jadi, bila ada peluang tu aku pun jalan-jalan ler untuk tukar angin ke tempat yang sejuk sikit. Sikit jer..Tapi tak ler sesejuk mana pun. Sejuk sikit daripada tempat tinggal aku jer. Bukan ke mana pun..Cameron Highland saja.

Kami ikut jalan Simpang Pulai. Jalannya berliku-liku. Ni yang paling aku tak suka. Boleh buat aku pening kepala tapi rasanya jalan baru ni lebih baik daripada ikut jalan Tapah. Jalan ikut Tapah lagi teruk. Banyak sangat korner baring.

Pemandangan yang menghijau boleh membantu mententeramkan keadaan. Best...hijau semua dan pemandangan jauh , sejauh mata memandang.Tapi Cameron pun dah semakin tercemar. Sepanjang jalan nampak lereng bukit dipotong sewenang-wenangnya. Risau gak, buatnya runtuh tebing jalan tu..naya ler. Dengan aku sekali lepas ke bawah...

Ni lah apartmen tempat kami semua tumpang tidor. Boleh ler, nak kata best sangat tu tidak la. Ada la privasi. Tapi kat sini susah nah cari makanan sebab jauh dari bandar. Tak ada gerai makanan. Nak masak, tak ada bekalan. Masak mee segera la jawabnya.

Ini pula kat pintu masuk Pusat penyelidikan Mardi. Pemandangan sini memang best.Ada ala-ala perkampungan Inggeris. Cantiknya bunga-bungaan tu. Multi color...


Ni pula bunga mawar kat Pusat Penyelidikan Mardi. Sini memang bermanfaat sebab boleh gak dapat sikit ilmu. Boleh tengok pokok bunga, pokok teh, strawberry dan macam-macam lagi.
Satu yang tak best. Sini pun ada Bangla yang bekerja sampai tukang jual strawberry pun bagi kat Bangla. Mana pergi anak tempatan ? Melayu tiada, Cina dan India pun tiada.

Inilah rupanya buah strawberry tu. Kat kampung aku buah ni tak ada. Jadi aku pun tengok dekat-dekat. Dah tengok dekat tu, aku pun pegang-pegang. Selepas pegang, aku masukkan buah tu dalam mulut. Best gak rasanya. Masam-masam manis.. Segar dari pokok. Mujur Bangla tu tak nampak. Tadi aku dengar Bangla tu larang seorang pelawat petik buah tu. Kena beli, katanya. Tak apa, Mardi tak rugi pun kalau aku rasa sebiji jer.. lagipun tadi kami dah beli banyak buah strawberry kat Bangla tu. Sebiji pun tak kasi lebih.

Inilah Bangla tu.. Sibuk betul si Bangla ni menjual buah-buah strawberry tu kat bebudak aku. Entah berapa banyak wang bebudak tu habis kat sini saja. Tak menang tangan dibuatnya.


Ladang teh...syok nyer

Ini masih lagi kat Pusat Penyelidikan Mardi..tengok saja ler.Ambil tahu apa-apa yang patut sebagai makanan minda.

Di sini pula ada jual banyak sayur-sayuran dan madu. Madu lebah ler.. bukan madu yang satu lagi tu. Tapi perlu berhati-hati sebab ada madu lebah yang dicampur. Aku dapat satu botol madu lebah tulin. Power...Terima kasih, apek sebab jual madu lebah tulen.Apek tu ada cerita tentang madu tu kat aku. Macam mana nak tahu madu lebah tu tulen atau dah dicampur..


Ni pula pemandangan kawasan ladang sayur dan bunga kat sana. Berbeza dengan ladang sayur kat kampung aku. Sini semua ada bumbung.. Kat kampung aku, rumah dan dangau ja ada bumbung..

No comments: