Pages - Menu

Thursday, November 27, 2008

Streamyx yang mengecewakan


Ahad 23 Nov 2008 - Bangun pagi setelah selesai solat, aku pun pasang komputer untuk layari internet. Malangnya, lampu ADSL router dah mula berkelip-kelip menandakan sambungan internet tak berjaya. Setelah diperiksa berulang kali, nyatalah pada aku bahawa kerosakan telah terjadi sama ada pada ibu sawat Telekom ataupun pada kabelnya.

Biarlah untuk sementara waktu...lagi pun hari ni hari minggu.Setelah hari menjelang petang, aku mendail nombor 100 untuk memaklumkan kerosakan. Disuruhnya aku untuk buat itu dan ini untuk memastikan bahawa yang rosak itu adalah bukan tanggungjawab Tmnet tetapi ternyata yang rosak itu adalah tanggungjawab tmnet. Pihak 100 berjanji uuk menyelesaikan masalah itu dalam tempoh 48 jam.
Isnin 24 Nov 2008- Seharian aku menunggu pihak tmnet untuk memulihkan sambungan internetku. Sampai ke petang, lampu adsl kat router masih berkelip-kelip menandakan kerosakan masih berterusan. Sabar, sabar..mungkin ada masalah besar...

Selasa 25 Nov 2008 - Masih belum ada tindakan daripada pihak tmnet. Hanya ada panggilan dari teknisyen yang bertugas yang menyatakan bahawa beliau akan berusaha untuk memulihkan talian tersebut.. akan berusaha tapi belum lagi buat tindakan ...tunggu ler sampai ke petang tapi talian masih belum berfungsi seperti sepatutnya.. Kesabaranku semakin menipis...tak boleh jadi nii..

Ini dah lebih 48 jam.. tak tepati janji ..Korporat besar tapi janji palsu yang diberi..aku telefon sekali lagi nombor 100. Aku beri nombor report hari Ahad yang lalu.. Tmnet berjanji untuk segera baiki masalah tersebut..janji lagi..tak per..aku tunggu lagi..

Rabu 26 Nov 2008 - Dah pukul 10 pagi tapi belum ada perubahan gak..Aah..ini dah melampau. Segera aku ke Tm Point. Ku hamburkan ketidakpuasan hatiku kepada kakitangan yang bertugas.Segera aku minta untuk berjumpa dengan pegawai yang menguruskan streamyx negeri. Pantas lak mamat ni beri no hp pegawai tu , siap dengan nama sekali serta lokasinya. Mamat sorang ni pun macam nak lepaskan diri jer.

Segera aku hubungi pegawai tu. Dia berjanji untuk segera selesaikan masalah yang tak selesai tu.Aku lak cepat-cepat minta janji tu ditunaikan...bukan sekadar janji. Ok ..tak apa.. akan aku tunggu lagi petang ni..

Petang tu..jam lebih kurang 3.30, teknisyen tm ni pun datang.. datang gak dengan penuh gaya..gaya seorang teknisyen ler, datang dengan kereta kancil tm tu... Dia pun segera periksa sambungan itu dan ini..periksa kabel dan port..uji sambungan talian kat tiang..semua kira ok..katanya..Lepas tu , dia kata," Encik tunggu kejap ..saya nak ke ibusawat untuk buat konfigurasi semula..." Ok, saya tunggu...

Setelah beberapa minit, teknisyen tu telefon beritahu line ok dan minta saya mencuba sambungan internet.. Hampeh.. masih lagi tak boleh. Si teknisyen tu pun terus cuba baiki apa yang patut kat ibu sawat tu tapi akhirnya di menyerah kalah..Ada bahagian yang dia tak boleh akses, katanya. Bahagian ni hanya dibuat oleh team yang lain ..bahagian sambungan fiber. Hanya team ni yang buat sambungan dan tukar kad streamyx. Jadi kena tunggu lak esok sebab hari dah nak malam..

Khamis 27 Nov 2008 - Pagi tu aku ada peperiksaan..jadi aku tak boleh tunggu geng streamyx tu..lantak ler..dah tau tanggung jawab, jalankan ler tugas tu.Aku perlu hadir peperiksaan yang amat penting ni..nanti kantoi pulak. Petang , kira-kira 5.30 aku sampai kat rumah. Tanya kat orang di rumah. Streamyx macam mana, dah pulih ke? Jawapannya sungguh menyakitkan hati..tak dak apa perubahan pun ..

6.45 petang - Nombor 100 tu aku dail sekali lagi.. beri nombor report tu lagi... Aku segera meluahkan ketidak puasan hatiku tentang kegagalan tm untuk pulihkan talian tersebut.Orang yang jawab telefon tu memaklumkan bahawa pihak mereka diberitahu oleh teknisyen yang bertugas semuanya sudah selesai. Wah...nampaknya teknisyen ni dah auta dia punya majikan..termasuk aku dah kena auta..kerja tak buat..cakap dah selesai..

Ini sudah lebih ni..aku pun cerita semuanya ..apa dah jadi ..pot pet pot pet...."Pihak tm minta maaf banyak-banyak ", kata orang yang menyambut panggilan aku tu. "Kami janji esok kami akan selesaikan segera..." Janji lagi..

Jumaat 28 Nov 2008 - Bangun pagi, aku cuba lagi..ceh, masih janji palsu tmnet ni..menyumpah aku kat tmnet. Dalam hati aku berazam untuk pergi jumpa pegawai streamyx jam 9.30 nanti. Biar bersemuka, baru padan muka. Apa, ingat duit aku tak laku ka? Jam 9.00 pagi, aku cuba lagi..lampu adsl tu berkeli-kelip..boleh la...boleh la..aku dah cemuih dok berkelahi dengan puak tm ni..tiba-tiba boleh dah..okey..terus menguji..ya..memang dah boleh..

Tiba-tiba telefon berdering-dering..
"Saya dari tm..macam mana sambungan internet encik..dah boleh ker? "
"Ya, dah boleh..Baru saja boleh..,"kata saya.
"Aaah, orang kami dah baiki petang kelmarin tu..," balas suara tu lagi.
"Mana lak kelmarin..semalam x leh pun.. subuh tadi pun tak boleh ...ni mesti baru baiki kejap tadi ni...,"pantas saya sanggah kata pemanggil tu.
"Kalau gitu terima kasih lah encik," kata pemanggil dan cepat-cepat lak letak telefon.

Gitu lah kisah nyer tentang streamyx ni.. Heboh dan gah ke seluruh negara tentang kehebatan streamyx..hebat, cepat, pantas, cekap,web tv ler...multimedia dan macam-macam boleh buat..Ini baru seorang pelanggan..Ambil masa 5-6 hari untuk selesaikan masalah yang kecik..Macam mana gamaknya dengan seluruh pelanggan yang ada..

Akhirnya... pelanggan jugalah orang yang sentiasa kerugian kerana tiada alternatif disediakan....Berikan kami alternatif, maka kami akan memilih yang terbaik dan Tm boleh tahu siapakah yang terburuk itu...

No comments: