Pages - Menu

Sunday, May 23, 2010

Kedai bangsa ku..

Hari ni..aku nak pergi fotostat. Itu satu niat dalam hati. Nak fotostat kat mana ? Kedai Melayu @ kedai bukan Melayu.. Aah ..fotostat saja di tempat yang mudah dan tak banyak kerenah. Tempat yang pasti tak merugikan dan menyusahkan diri sendiri.

Tapi hati aku kurang setuju dengan cadangan kepala otak aku ni. Jadi..aku pun tekadkan niat untuk pergi fotostat kat kedai bangsa aku...kedai Melayu la..Tujuannya logik juga..Boleh la juga untuk bantu hidupkan kedai bangsa sendiri..walaupun nilai RM yang nak digunakan tak banyak pun ..Mungkin empat lima ringgit saja..

Aku pun ambil contoh bahan untuk difotostat..Hidupkan enjin motosikal dan tunggang menghala ke arah kedai tu. Jam dah hampir ke pukul dua belas tengah hari. Dekat lima kilometer juga untuk sampai ke kedai tu. Dengan penuh keazaman aku ke kedai tu...

Ketika hampir kedai tu..dari jauh aku ternampak pintu kedai itu tertutup rapat.. Cis..dasar...aku rasa sangat geram apabila mendapati kedai tu tak dibuka hari ni. Aku cuba fikir dengan kepala otak aku ni..hari ni hari apa?

Betul la..hari ni hari Sabtu..sepatutnya kedai ni dibuka..Kedai ni selalunya ditutup pada hari Ahad. Aku rasa sangat tertipu..Penat saja usaha ku ke sini.. Kan tadi kepala otak aku dah kata..pergi saja ke kedai yang tak menyusahkan..biarlah kedai tu milik siapa pun asalkan kerja tak terbengkalai..hiss.. geram betul aku..

Penat sesia saja usaha dan niat baik aku..Awat la macam ni cara bangsa aku berniaga..? Ikut suka hati saja..Ingat nak buka kedai..buka..ingat nak tutup kedai ..terus tutup. Tiada langsung nak ambil kira kepentingan dan kepercayaan pelanggan. Apakah pengusaha kedai ni tak fikir akan kepentingan dan kepercayaan pelanggan terhadap mereka. Sikap sebegini sebenarnya memusnahkan kepercayaan dan keyakinan pelanggan terhadap mereka..

Aku ni dah datang dah ke kedai.. Bahan aku perlu difotostat untuk digunakan pagi esok. Kedai yang dicari tak buka pula..Apa pun ..aku perlu cari kedai lain..kedai fotostat yang dibuka.Apa lagi..hidupkan enjin motosikal..Boleh blah la..cari kedai lain plakkk.

Terus menghala ke arah Arau..dekat dengan Uitm..Ha..buka pun.. Kedai siapa lagi..yang sentiasa buka..dan terus buka ikut jadual yang dah serasi dengan pelanggan. Kedai fotostat bangsa Cina la.."Cikgu nak fotostat ka..? Mai sini..saya buatkan.."

Sekejap saja ..Tak sampai pun lima minit.. Siap 80 salinan. "RM4 saja, cikgu!"...Laa..sudah dah fotostat aku. Nyesal aku..kenapa tadi aku tak terus datang ke sini. Mengapa aku tak ikut nasihat kepala otak dan mengapa aku ikut nasihat hati?

Kalau aku ikut nasihat kepala otakku..tentu aku tak rugi masa..tak rugi minyak.. tak letih..tak tension ..tak rugi duit..

No comments: