Pages - Menu

Wednesday, November 20, 2013

Treadmill..


Treadmill ni jenamanya Gintell  CyberAir Compact FT460.Harganya taklah mahal..RM3998 sahaja.Ada orang kata...buat apalah beli benda macam ni..buang duit saja..duit tu kalau beli motor kapcai , boleh gak naik ke hulu dan ke hilir. Tetapi ..sebenarnya..treadmill ni cukup berguna untuk mengekalkan kecergasan.

Faedah treadmill...boleh berlari dalam rumah..tak dak orang nampak..nak pakai seluar pendek pun boleh. Tengah malam buta pun boleh berlari..tak takut dah..kecuali orang tu penakut. Hujan pun boleh lari..cuaca bukan halangan. Satu lagi..kalau masa tu suntuk pun kita boleh berlari dan bersenam dengan guna treadmill. Ada 20 minit pun dah memadai. Dah tu..boleh berlari sambil menonton televisyen..


Satu lagi kelebihan treadmill ni ialah kita boleh gunakan untuk mengukur denyutan nadi. Letak saja tapak tangan kat handle tu, ukuran nadi dipaparkan. Kita juga boleh pilih jenis latihan yang disediakan. Jika tak mampu nak ikut latihan yang disediakan, pilih sendiri kelajuan yang dikehendaki. Ciri keselamatan juga disediakan. Tali warna merah diklip pada seluar pengguna. Tujuannya , jika kita terjatuh  maka tali yang diklip tadi akan menarik kunci  yang dilekatkan pada panel. Secara automatik, motor treadmill akan terhenti.


Di samping itu, treadmill ni ada fungsi incline. Incline ni maksudnya macam naik bukit la. Dari rendah meningkat ke tinggi iaitu dari 0 hingga 15. Makin tinggi incline, makin penat untuk berlari.


Selain itu, treadmill ni juga boleh dilipat untuk jimat ruang. Selepas dilipat, treadmill ni boleh ditolak ke ruang simpanan.


Hasil larian akan dipaparkan pada ruang display. Antarnya ditunjukkan jarak larian, jumlah kalori yang digunakan, kelajuan dan masa yang digunakan. Selain itu .. pada display ditunjukkan program, pengguna, bodyfat, nadi dan incline. Jika kelajuan tinggi dan masa larian lebih lama, maka kadar kalori yang dipaparkan adalah lebih banyak.


Bagi aku..treadmill ni cukup berfaedah untuk jaga kesihatan. Badan pun rasa lebih cergas. Banyak peluh dah keluar..Berfaedah la jika digunakan..tak dak faedah jika dijadikan hiasan...



Kawan aku pakai yang jenis ni..tak dak motor..jimat letrik..boleh buat sit up..best juga..


Jom...kita lari...lari untuk kesihatan..untuk hidup yang lebih sihat.

4 comments:

OKje said...

Kunci magnatic treadmill saya hilang...ada cara lain tak nak on kan....huhu

OKje said...

Kunci magnatic treadmill saya hilang...ada cara lain tak nak on kan....huhu

sakinah (SMS) said...

Baru tahu pasal detect nadi tue. Thanks for sharing.

Unknown said...

Mana nak dapatkan Mesen