Pages - Menu

Thursday, September 23, 2010

UPSR oh upsr...

Ini cerita mengenai UPSR yg kononnya akan dimansuhkan..UPSR baru saja selesai diduduki oleh bebudak pada petang ni (24/9/2010). Setelah tiga hari peperiksaan ni berlangsung, aku mula rasa bimbang dengan perjalanan peperiksaan awam yang pertama untuk bebudak ni.

Pasai apa aku perlu bimbang pula? Bimbang bukannya takut bebudak aku gagal tapi bimbang dengan ketelusan dan ketekalan peperiksaan ni. Aku bimbang juga sebab aku pun turut terlibat melatih bebudak untuk menduduki peperiksaan tersebut. Tak bimbang macam mana ..ketika melihat peperiksaan itu dijalankan..pengurusannya tidaklah begitu serius seperti yang termaktub dalam peraturan peperiksaan.

Tekalkah UPSR dalam memilih pelajar 5A? Teluskah peperiksaan ni? Semasa peperiksaan ni dijalankan , aku tidak menghampiri pun dewan periksa tu..jadi..aku taklah tengok dengan mata kepala tetapi aku dapat khabar daripada murid-murid aku sendiri..

Selama ni..dalam kelas ..aku selalu ingatkan bebudak ni tentang peraturan dalam dewan peperiksaan. Kamu tak boleh bercakap..tak boleh meniru..tak boleh bawa masuk bahan yang dilarang..

Selesai subjek pertama peperiksaan..murid aku terus cakap...Laa..boleh cakap la cikgu..Pengawas tak larang pun. Semasa peperiksaan boleh bercakap pula.. Seterusnya..aku rasa kebimbangan aku berasas. Tunggu dan lihat keputusan yang akan keluar nanti..mesti ada kejutan.

Mungkin terkejut beruk...murid yang tak pernah lulus ujian kendalian guru..tiba-tiba score upsr sama macam murid-murid cemerlang. Mungkin murid ni cuma akan gagal pada kertas ujian yang memerlukan daya kreativiti..perlu bina ayat dan perenggan. Mereka mungkin gagal kertas penulisan BM, kertas subjektif sains dan penulisan BI..

Kebimbangan ini bukannya kebimbangan aku seorang..rupa-rupanya ada orang lain yang turut bimbang..Jadi, jika UPSR nak dihapuskan ..mungkin patut la sebab ketekalan dan ketelusannya telah pun dilihat dan diragui..


Detikdaily :Posted on Wednesday, September 22 @ 19:00:00 PDT by paktam
Oleh Expet

Baru Baru ini saya berkesempatan minum dan makan roti canai dengan beberapa orang kawan yang bekerja sebagai guru.

Mendengar daripada topik perbualan mereka, kisah dan cerita yang berlaku di dalam sistem pendidikan negara ini amat membimbangkan saya. Daripada markah lulus (passing mark) untuk subjek sains dan matematik yang diubah-ubah untuk mencapai target peratusan lulus sehinggalah kepada soalan UPSR yang bocor hampir setiap tahun.



Menurut seorang kawan saya ini, beberapa pelajar yang mendapat keputusan yang sangat cemerlang seperti mendapat "A" di dalam semua subjek di dalam peperiksaan UPSR mereka telah diterima masuk ke sekolah berasrama penuh, tetapi selepas beberapa bulan, mereka dinasihatkan supaya menukar ke sekolah biasa kerana didapati masih tidak menguasai asas pembacaan, penulisan dan pengiraan.

Bayangkan, pelajar yang mendapat semua "A" dalam UPSR dinasihatkan keluar dari sekolah berasrama penuh kerana tahap sebenar mereka tidak menggambarkan keputusan UPSR mereka.

Menurut kawan-kawan guru ini, projek "menolong Melayu" (kononnya) ini bermula selepas pencapaian markah yang teruk di dalam subjek sains dan matematik di kalangan pelajar Melayu apabila pengajaran dalam bahasa Inggeris mula-mula diperkenalkan untuk kedua-dua subjek ini.

Pada mulanya, langkah menurunkan markah lulus dilakukan hanya sebagai 'quick fix' sahaja kerana untuk mengelakkan kejutan dan menjaga air muka jabatan dan kementerian pendidikan.

Tetapi amalan mengubah-mengubah markah lulus sudah menjadi budaya dan mula sebati di dalam sistem. Menurut kawan-kawan guru ini, mereka terkejut bagaimana ramai murid yang mereka mengajar setiap hari boleh mendapat "A" di dalam peperiksaan sebenar UPSR sedangkan markah kebiasaan yang diperolehi sepanjang ujian dan peperiksaan percubaan hanya sekitar 25 peratus sahaja.

Menurut kawan-kawan guru, golongan atasan di dalam Jabatan Pendidikan amat menjaga "KPI" mereka yang berdasarkan kepada peratusan kelulusan dan juga peratusan mendapat "A". Lagi pun ini untuk "membantu Melayu", kata mereka.

Penyakit ini ditambah juga oleh satu barah yang lain, iaitu soalan peperiksaan UPSR yang bocor setiap tahun.

Kebocoran kertas soalan UPSR inilah yang menghasilkan pelajar yang layak masuk ke sekolah berasrama penuh, tetapi masih terkial-kial untuk menulis dan membaca.

Menurut kawan-kawan guru ini, 10 tahun yang lalu, mereka senang untuk meramalkan pelajar yang akan mendapat keputusan yang cemerlang atau yang gagal di dalam UPSR kerana keputusan peperiksaan sebenar juga lebih menyerupai keputusan ujian dan peperiksaan percubaan yang dilakukan oleh pihak sekolah. Tetapi pada hari ini, keputusan UPSR mengejutkan mereka. Pelajar yang tidak pernah lulus di dalam peperiksaan di sekolah sepanjang tahun tiba-tiba mendapat "A" di dalam UPSR.

Menurut kawan-kawan guru ini, kebiasaanya Terengganu ialah negeri di mana bermulanya soalan UPSR yang bocor. Ini kerana kertas peperiksaan UPSR akan tiba lebih awal di atas pulau-pulau yang mempunyai sekolah-sekolah.

Mampus lah kita macam ni... M/Kini

1 comment:

Hazwan Arif said...

kalau dulu, org yg dapat 3A atau 4A mmg direspek oleh org lain..sbb nk dapat 5A tu sangat la susah..tp sekarang 5A merupakan perkara biasa..

pasal soalan bocor di Terengganu, bnda tu sudah mnjadi prkara biasa..cikgu2 slalu mmberi hint yg kdg2 tepat dgn ape yg kluar.tapi bkn utk semua sbjek la..soalan bocor pun brlaku jgk si universiti sbnrnya tapi itu depend kpd lecturer la...itu berdasarkn pengalaman sy ketika mengabil exam UPSR, PMR dan SPM di Trg..dan di UTP skarang..