Pages - Menu

Wednesday, August 4, 2010

Padang Besar..

Namanya Padang Besar tapi tak pernah pun jumpa padang yang besar-besar..Sejak zaman dahulu lagi..aku tak pernah pun jumpa padang yang besar kat sini.. entah kenapa dinamakan sedemikian rupa.. tak tau la pula kenapa dinamakan sebegini rupa..

Padang Besar atau nama Siamnya dipanggil "Thong Nyai". Itu nama Siam la..Sekarang nak masuk sebelah sana ...kena guna pasport. Dulu-dulu..zaman aku bebudak ..tak perlu passport. Hanya lintas landasan keretapi..tabik sekali dua..senyum sikit..dah boleh masuk pekan Siam ni. Itu dulu-dulu ler..
Sekarang..semuanya dah berubah..Padang Besar dah membangun tetapi masih mengekalkan identiti lamanya. Pekan di Malaysia tetapi penuh dengan peniaga dari Thailand. Peniaga import..juga barang import. Semuanya import dari seberang sempadan.

Walaupun dalam bangunan Bazar Mara ni... Kebanyakan peniaganya orang sebelah sana. Tengok cara berpakaian dan pertuturan ..dah tahu..peniaga di sini kebanyakannya adalah orang dari selatan Thailand. Orang Pattani kot..

Kat parkir pula ..dipenuhi dengan kenderaan dari Siam..Plet kenderaan membuktikannya. Kalau terlupa, seolah-olah kita dah berada di negara Gajah Putih dah..Bandarku...negeriku..tapi ..entah la...

No comments: