Pages - Menu

Saturday, May 16, 2009

Selamat Hari Guru

Nasi lemak cikgu, rotan azimat raih kejayaan

GURU ialah segala-galanya daripada menjadi pendidik, pengasuh, pembimbing, penasihat, mentor, penyumbang fikiran sehingga penderma wang ringgit. Justeru, Islam meletakkan pendidik pada kedudukan istimewa.

Saya masih ingat pemberian sebungkus nasi lemak guru ketika di sekolah rendah, jauh di pedalaman dan begitu terpencil dari pekan.

Saya juga tidak lupa tiga rotan di tapak tangan oleh guru Geografi dan Matematik di Darjah Enam semata-mata salah menunjukkan nama sungai di peta dan silap menghitung.

Pengalaman pahit manis belajar tidak sampai saya membenci guru, malah jasa mereka tetap dikenang. Nasi lemak dan rotan dijadikan cabaran sehingga berkatnya membolehkan saya mengungguli ujian Geografi dan Matematik di sekolah menengah.

Tugas hakiki guru mendidik murid menjadi insan berilmu sekali gus berakhlak mulia amat terpuji. Guru dulu mengajar dalam keadaan serba daif dan persekitaran sekolah yang tidak kondusif kepada pengajaran serta pembelajaran, namun amat komited kepada tugas sehingga melahirkan insan cemerlang hatta pemimpin negara.

Benar kata Sasterawan Negara Usman Awang, sesiapa juga yang berjaya pada hari ini bermula dengan jasa guru. Pelajar Sijil Pelajaran Malaysia mengakui hakikat usaha bimbingan tidak ternilai dan pengorbanan besar guru menjadikan mereka calon cemerlang mencipta rekod tahun demi tahun. Pelajar tidak berjaya, jika menyimpan dendam terhadap guru, segera mohon maaf.

Tugas guru kini kian mencabar sehingga kerap dipersalahkan di sebalik peningkatan kes salah laku dan tidak berdisiplin pelajar termasuk melawan guru.

Hari Guru disambut pada 16 Mei setiap tahun bertujuan mengenang jasa pendidik yang banyak berkorban masa, tenaga dan wang.

Paling mudah bagi murid mengenang pengorbanan guru ialah belajar bersungguh-sungguh sekali gus sentiasa menjaga disiplin diri dan mematuhi peraturan sekolah.

Sambutan Hari Guru memasuki kali ke-38 juga memberi kesempatan kepada pendidik melakukan muhasabah diri secocok dengan tema sambutan 'Guru Pembina Negara Bangsa'.

Pembaikan taraf akademik tanpa terlalu mengharapkan ganjaran dan kenaikan pangkat serta keazaman memberi khidmat terbaik kepada anak didik dapat meningkatkan martabat profesion keguruan pada pandangan masyarakat.

DR ILLIAS ZAIDI
Akademi Buku Malaysia,
Kuala Lumpur.

Berita Harian/Sabtu, 16 Mei 2009/21 Jamadilawal 1430

No comments: